Met heel veel plezier deel ik (Floor) hier al mijn BUDGET tips en tricks voor een gezonde lifestyle! Receptjes, workout tips en meer... Pssst: ongezonde cheatmomentjes horen hier ook bij :)

Met heel veel plezier deel ik (Floor) hier al mijn BUDGET tips en tricks voor een gezonde lifestyle! Receptjes, workout tips en meer... Pssst: ongezonde cheatmomentjes horen hier ook bij :)

Zo ben ik een kledingmaat ‘gekrompen’

Zo ben ik een kledingmaat ‘gekrompen’

Ik wilde je vandaag vertellen hoe ik van kledingmaat 40 naar kledingmaat 38 ben gegaan.

Eventjes een disclamer: Ik praat hier over maat 38 en 40 vanuit mijn eigen oogpunt. Ik zeg niet dat je een bepaalde maat moet hebben of dat maat 40 niet gezond is. Dit is vanuit MIJN gevoel, iemand die zich niet lekker in haar eigen velletje voelde. Iemand die in korte tijd veel was aangekomen omdat ze een hele moeilijke periode in haar leven had en zich hier een weg doorheen probeerde te slaan. Iedereen is anders en er bestaat geen standaard maat die ‘goed ‘ is. Nee, voor iedereen is dit anders. Ik voelde vanuit mijzelf dat ik mij heel erg rot voelde door mijn eetpatroon en aangekomen kilo’s. Vandaar mijn motivatie om wat af te vallen.

Je kent dat misschien wel” dat je een bepaalde periode in je leven hebt waarin je jezelf ‘toestaat’ om bepaalde slechte dingen te eten. Just because you want to be kind to yourself. In het begin is dat heel prettig en ik vertroetelde mijzelf door het eten van suikers: oreo’s, een brownie, een puddingbroodje, een pizzaatje uit de oven, chips en ga zo maar door. Ik zat (en zit) in een hele lastige periode van mijn leven. Misschien dat ik hier nog in een andere post over zal vertellen. Maar voor nu wilde ik met jou mijn plan van aanpak delen. Wellicht haal je er wat inspiratie uit, tips of zet het je misschien tot nadenken.

1. Besef

Dit is iets wat uit jezelf komt: het besef dat je de manier van eten/lifestyle/je lijf wilt veranderen. Op het moment dat ik echt een besef had dat ik actief wat wilde veranderen aan mijzelf was in januari.2018. Ik was het gewoon zat. Ik was heel moe, futloos, kon mijzelf niet in een spiegel luchten of zien en basically ik was er klaar mee. Je kunt als je zo’n situatie hebt gaan rondzeuren bij de mensen om je heen, advies vragen etc. Maar ik denk echt dat als dit besef èn motivatie niet uit jouzelf komt: It ain’t gonna work. Als je iets wilt, kun je ervoor gaan en je doel bereiken. Simpel.
En dus besloot ik om het roer om te gooien. Doe dit voor jezelf omdat jij voelt dat het beter voor je gaat zijn. Niet omdat een ander het je aanraadt.

2. Maak een plannetje

Ik ging kritisch kijken naar wat ik at. Ik kocht een goedkope agenda en ik schreef erin wat ik per dag at. ALLES. Ik kwam tot de conclusie dat ik veel troep at. In de jaren hiervoor at ik eigenlijk altijd relatief gezond. Ik was altijd in de weer met verse gember, spinazie, knoflook en all that jazz. Maar zoals ik eerder vertelde, een lastige periode kan je soms moeilijk hebben. En ik ging van gezond naar troep eten. En ik at vooral vaak. Ik had altijd trek. En ik voelde mij heel erg futloos. Na het lezen van mijn eetpatroon had ik besloten: ik ga Keto eten. En dit was voor mij een hele drastische beslissing. Nooit eerder had ik geleefd volgens regeltjes. Dus dit was echt nieuw voor me. Maar ik had een doel en dat was het loslaten van suikers, mij weer fit voelen en wat kilootjes kwijtraken. Nu hoef je niet perse Keto( als je hier meer over wilt lezen check dan deze post) te eten. Maar kijk gewoon kritisch naar wat je eet. Als het goed is weet jij zelf wel wat goed is en wat je beter kunt laten staan. Zet jouw plannetje op papier, en STICK TO IT. Neem jezelf serieus. Wil je dit? Ga er dan voor!

3. Clean eten en wandelen waar je kunt

Toen ik mijn plannetje maakte had ik gelijk het idee van: Okay ik ga Keto eten èn ik ga keihard sporten. Doe dit maar niet. In ieder geval, niet in het begin. Vooral als je een tijdje niet hebt gesport zou ik dit heel rustig opbouwen. Je kunt gewoon afvallen als je let op je eet. Abs are made in the kitchen zeggen ze niet voor niets. Je kunt sporten wat je wilt, maar als je eten niet on spot is. Dan zie je niet de resultaten die je wilt.
Okay, hoe deed ik dit?

– Ik verdiepte mij in het Keto eten, maakte een lijstje en ging hiermee naar de supermarkt
– ik heb al het ‘eten’ weggegooid dat ik niet meer wilde eten. Voor mij was dit vooral: crackers, tortilla wraps, drankjes met smaakjes, koekjes, snoepjes, snack dingen als repen, ontbijtkoek etc. Eigenlijk kant en klare dingen die je zo op kunt eten.
– ik haalde o.a. in huis: macademia noten, goede kokosolie, groenten, vlees, vis, volle Griekse yoghurt, mayonaise, eieren, kaas, olijven, bosbessen en frambozen uit de diepvries, grasboter, himalaya zout, avocado’s, romaine sla en verse kruiden op de markt.
– Water, thee en 1 of 2 koffie per dag. In de zomermaanden dronk ik water uit de koelkast met munt of komkommer.
– Doordat ik mij verdiepte in het Keto eten ging ik weer een soort van gezond eetpatroon aanhouden. Ik begon met een ontbijtje (vaak eieren met spinazie en wat tonijn of kipfilet of ik maakte een vullende smoothie met o.a. macademianoten dat enorm vulde). Dan at ik tussen de middag een vullende salade en in de avond at ik mijn stukje vlees of vis met groentjes. In het begin had ik nog echt behoefte aan zoetigheid; dan at ik bijvoorbeeld de volle Griekse yoghurt met wat rauwe cacao poeder of met bosbessen en frambozen en kaneel en dan raspte ik vaak wat pure chocolade eroverheen voor een dessert effect. Ik begon ook weer bewust te eten, de tijd ervoor nemen om het te maken en om het op te eten.
– Op een gegeven moment had ik genoeg aan 3 maaltijden per dag. Ik at geen snacks tussendoor.
– Ik wandelde veel, wanneer ik kon. En dan minstens een uur. Ik installeerde zo’n stappenteller op mijn telefoon en dit motiveerde mij enorm. Wandelen is zo goed jongens. Voor je body en je lijf.
– Ik merkte langzaam dat ik steeds minder behoeft had aan suiker. In het begin vond ik het lastig, maar waarom Keto zo handig was voor mij: ik had constant een verzadigd gevoel. En ik had als ik gegeten had geen trek meer. Ook niet in suiker. En dit heeft echt voor mij gewerkt.
– Op een gegeven moment heb ik ook Intermittent Fasting ingevoerd, en dit heeft alles voor mij enigszins versneld. Dan ging ik in het weekend bijvoorbeeld op een nuchtere maag een lange rustige wandeling maken. En als ik thuis kwam maakte ik mijn 1e maaltijd: lunch. En in de avond mijn gewone maaltijd. IF doe ik nog steeds en ik vind het heel fijn. Ik merk dat ik minder denk aan eten en het heeft veel gezondheidsvoordelen die ik wel eens zal bespreken.
– Ik ben pas weer ècht gaan sporten toen ik een beetje energie begon terug te krijgen. Het gezonde eten en wandelen had al echt heel veel gedaan en mijn buik begon aanzienlijk kleiner te worden (waar ik mij zo aan ergerde) en mijn benen begonnen langzaam weer hun oorspronkelijke vorm te krijgen. Jongens, met alleen wandelen en gezond eten kun je dus absoluut afvallen en je weer fit voelen. Ik beschouwde sporten echt als de final touch. Hiermee kun je je metabolisme mee versnellen, je lichaam mooi tonen en shapen.
– Ik deed vooral weer mijn vertrouwde krachttraining, hiit en pilates. Ik gebruik nu bij elke workout ook een paar yoga oefeningen om goed mee te stretchen.
– Onthoud ook dat als je nog geen resultaat ziet maar je eet heel goed èn je beweegt regelmatig; dit resultaat gaat echt komen, gewoon lekker doen wat je doet en uitkijken naar die resultaten. Echt waar!
– Mocht je gewoon je koolhydraten willen blijven eten dan zou ik je zeggen: gebruik je gezonde verstand en eet deze vooral op je actievere dagen. Want dan kun je ze daadwerkelijk gebruiken tijdens je wandelingen of workout. Zo voorkom je dat je lichaam ze opslaat als vet voor een later tijdstip. En als je ze direct gebruikt als energiebron verklein je die kans alleen maar. Wil je geen koolhydraten gebruiken als energiebron? Prima, dan kun je je lichaam laten werken op vetten. Hiermee zal je lichaam automatisch eerder in een vetverbranding modus komen. Maar dit is best een technisch verhaal dat ik je later wel wil uitleggen.

4. Wees trots op jezelf en vooral: geloof in jezelf dat je dit kunt en weet waarom je dit doet

Er kunnen dagen zijn dat je toch echt denkt dat je die Tony’s nodig hebt om jezelf te verwennen. Als je daaraan toegeeft wees dan niet boos op jezelf en denk ook niet dat alles voor niks is geweest. Nee, wees lief voor jezelf en hopelijk heb je genoten van je Tony’s. Maar ga de dag erna weer lekker terug aan de gang met je plannetje. Het is normaal dat je soms valt maar belangrijk is dat je gewoon weer opstaat en gaat knallen. Toen ik compleet Keto at had ik in het weekend ook wat lekkers. Ik zorgde zelf dan dat het een beetje paste binnen de Keto style van eten maar ik merkte zelf dat ik het zo wel een mooie balans vond. Voor de een werkt een chat meal wel en voor de ander niet. Je kent jezelf het beste dus ik denk dat jij heel goed kunt inschatten wat voor jou het beste werkt.

5. Maak af en toe een progressie foto

Naarmate de tijd verstrijkt zul je toch echt kleine verschilletjes zien. En op foto is dat een soort van ‘bewijs’ voor jezelf. Je kunt ook aan het begin van dit proces je buik, bovenbenen en bovenarmen meten. De mens gaat gewoon heel goed op vooruitgang. En als je het helemaal ziet op een foto of aan je kleding die opeens lekkerder zit, werkt dit gewoon motiverend. Ik ben zelf niet van de weegschaal maar mocht dit je ding zijn, go for it. Ga alleen niet elke dag erop en dan in paniek raken als je 0,5 zwaarder bent da de dag ervoor. Keep it real! Spieren wegen ook nog eens meer dan vet en als je je koolhydraten eet zul je ook meer vocht vasthouden.

6. Houd het leuk

Zorg dat jouw nieuwe levensstijl iets leuks en positiefs is. Zo blijf je het leuk vinden om ermee door te gaan en heb je minder kans op een terugval. Ga de keuken in en experimenteer een eind weg. Vraag je omgeving om gezonde eettips en lekkere gerechtjes. Wees ook bewust van je hoeveelheid energie die omhoog is gegaan. Dit was bij mij een heel groot verschil. En dit deed mij ook echt heel goed. En hierdoor ging ik weer meer sporten en hiermee ging ik steeds meer een stapje vooruit. Wat ik ook echt wel een belangrijke vind is: wees kritisch als het op je cheat meal aankomt.Ga niet klakkeloos dingen naar binnen werken maar ga eens goed na wat jij nu echt het cheaten waard vindt. Voor mij is dit echt een lekker gebakje of een patatje van Dapp of een puddingbroodje van een bepaalde bakker. Ik vind dit fijn omdat ik zo echt heel kan genieten van mijn keuzes. En ik kijk er naar uit. Maar ik merk wel dat ik na een cheatmeal slechter slaap die nacht, mijn maag is het niet altijd even mee eens. Maar dat vind ik op zich wel fijn, mijn lichaam geeft me wel duidelijk signalen af dat het niet zo goed is wat ze heeft gekregen.

 

Tot slot zal ik hieronder twee foto’s plaatsen. Eentje gemaakt in februari 2018 en een tweede die gemaakt is in juli 2018. Helaas heb ik geen foto van mijzelf in mijn sportkleding aan het begin van dit jaar. Maar helaas, ik had daar op dat moment geen zin in om ermee geconfronteerd te worden. Hopelijk kun je toch een soort van verschil zien…

 

 



2 thoughts on “Zo ben ik een kledingmaat ‘gekrompen’”

  • Als ik het zo lees is het wel erg gemakkelijk om af te vallen…maar vanaf vandaag ga ik echt mijn best doen, niet helemaal koolhydraatarm maar wel meer groente en fruit etc eten en minder snoepen en ongezonde dingen eten. En vooral meer bewegen!

  • Hi Wilma, afvallen is inderdaad ook niet ingewikkeld. Het is alleen even een mindset heb ik gemerkt die je moet switchen. Hoe slechter je eet (en je hier een soort van verslaafd aan bent geraakt) hoe meer een uitdaging. Maar ze zeggen meestal dat als je de 2 weken bent gepasseerd, dat je het heel goed doet! Heel veel plezier en succes met jouw journey!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

AlphaOmega Captcha Classica  –  Enter Security Code