Met heel veel plezier deel ik (Floor) hier al mijn BUDGET tips en tricks voor een gezonde lifestyle! Receptjes, workout tips en meer... Pssst: ongezonde cheatmomentjes horen hier ook bij :)

Met heel veel plezier deel ik (Floor) hier al mijn BUDGET tips en tricks voor een gezonde lifestyle! Receptjes, workout tips en meer... Pssst: ongezonde cheatmomentjes horen hier ook bij :)

gezonder leven en afvallen #1 de basis

gezonder leven en afvallen #1 de basis

 

Ciao Tutti!

Een vriendin vroeg mij laatst het een en ander over afvallen. Ik ben geen expert MAAR ik heb wel door de jaren heen veel geleerd, gelezen en zelf gedaan dat ik haar graag wat pointers wilde geven. Ze vroeg hoe ze het beste wat af kon vallen. Ik heb haar wat dingetjes gevraagd en wat advies gegeven.

Ben jij nu ook iemand die echt nog nooit serieus aan sport heeft gedaan en geen ‘clue’ heeft hoe een beginnetje te maken aan het leven van een gezondere lifestyle?Je bent hier op de juiste plek!  Ik ga je een paar hele simpele tips geven die jou echt gaan helpen om je iets fitter en sterker te voelen en waarmee je waarschijnlijk ook wat gaat afvallen.

1.

Ga elke dag een stuk wandelen. Als je nog nooit echt hebt gesport en je lichaam daar dus niet aan gewend is zou ik je echt aanraden om te gaan wandelen. Je hebt er geen speciale dingen voor nodig en je kunt het altijd doen.

– Het leuke van wandelen is dat je op een laagdrempelige manier langzaam kunt wennen aan de voordelen van sport en beweging. Het is goed voor je botten en het verstevigt je spieren waardoor je billen, buik en benen strakker worden. Probeer het liefst elke dag te wandelen(minimaal 30 minuten), installeer een app op je telefoon waarop je kunt zien hoeveel stappen je zet (dit werkt echt motiverend!).

Ik hoor je al zeggen: ‘ Maar ik heb weinig tijd hiervoor’. Dan zeg ik hierop: ‘ kijk je Netflix serie op een ander moment’ of ‘ maak een wandeling na het avondeten’ of misschien ‘ als je met het ov naar je werk/school gaat, stap dan eens een paar haltes eerder uit en loop dan richting huis’. 

– Vind je het saai? Luister dan naar wat lekkere muziek of een interessante podcast. In deze drukke wereld is het heel fijn om elke dag een rustmomentje te hebben, daarom is wandelen niet alleen goed voor je lijf, maar ook voor je mind: het vermindert stress en kans op dementie en het verbetert je immuunsysteem en je humeur.

2.

Probeer doordeweeks gezonder te eten en laat die chocoladereep in de kast tot het weekend.

– Ik geloof niet in het radicaal veranderen van bepaalde gewoontes.

Als jij bijvoorbeeld chips doordeweeks zou eten (ik zou het liefst zeggen: ‘don’t’) neem dan 1 bakje i.p.v. de hele zak. En op den duur ga je dit momentje bewaren tot het weekend. Op deze manier blijft het nog wel leuk en houdbaar.

Het leuke vind ik zelf dat ik doordeweeks de gewoonte heb gemaakt om zo gezond mogelijk te eten en ik kan mij dan soms helemaal verheugen als ik weet dat ik zaterdag een burger ga eten of een brownie van die ene bakker. Je gaat er ook meer van genieten vind ik. Hetzelfde is als je elke dag naar de bioscoop zou gaan, dan is dit niet meer speciaal en wordt het heel gewoon. Zonde toch? En je doet je lijf en geest er een groot plezier mee…

3.

Je hebt dit vast al vaak gehoord maar het is echt heel belangrijk: ‘Drink Your Water’.

– Net zoals eten je energie geeft doet water dat ook. Water is eigenlijk nog belangrijker dan eten, want zonder eten kan je lichaam wel even maar na een paar dagen heb je echt water nodig anders droog je uit! Water zorgt ook ervoor dat je bloed goed kan stromen door je body en hiermee dus makkelijker afvalstoffen kan afvoeren.

– Een hoofdpijn of suf zijn kun je vaak ook verhelpen door wat water te drinken. Het is voor je gewicht een heel goed idee om je frisdrank/vruchtendrank lekker te vervangen door water. Twee vliegen in een klap lijkt me.

– Ik drink zelf doordeweeks het liefst groene thee of verse muntthee, koffie en water. Oh ja, en je organen hebben water nodig om goed te kunnen functioneren. Dus keep the H2O coming!

 

Dit zijn 3 hele basic tips waar je echt iets mee kunt en ik weet zeker dat je heel snel resultaat gaat zien. Het is niet alleen heel erg goed voor je gezondheid maar, laten we eerlijk wezen, het is ook fijn dat we een strakker lijf ervoor terug krijgen. Tot slot wil ik je nog het volgende meegeven dat mij persoonlijk erg heeft geholpen.

– Als we in het weekend iets lekkers nemen (a.k.a. iets slechts) dan zijn we aan het cheaten. En in feite ben je ook letterlijk aan het cheaten op je gezondheid want eerlijk is eerlijk; Je doet je lijf ECHT geen plezier met Mc Donalds, Milka repen of Ben en Yerry’s. Nee, het is je mind die dit wilt.

Hoe meer je hierbij stilstaat, hoe meer je mate kunt houden. Ik ben dus ook steeds kritischer geworden met cheat meals. Ik wil lief zijn voor mijn lijf en ik respecteer mijn lijf dus ik probeer zo min mogelijk snoep/fabriekskoek etc te eten. Ik maak vaak zelf iets of ik koop een lekkere pain au chocolat bij mijn bakker.

Want ik ben nu persoonlijk zelf op een punt beland dat ik ook heel erg geniet van gezond eten waarmee ik mijn lijf geef wat ze nodig heeft. En dat is uiteindelijk waar je wilt zijn, het waarderen van gezond eten en de snacks met juiste mate tot je nemen.

– Het mooie hieraan is dat je je lichamelijk veel fitter voelt dan na je cheat meal. En dat gaat opvallen.

Voor mij geldt dit zeker, ik merk gewoon dat mijn maag meer rommelt en doet als ik SLECHT heb gegeten. Als ik CLEAN eet dan heb ik nergens last van. En dat contrast ga je steeds meer zien. Geloof me.

Ik vind wel dat het leven leuk moet blijven en dat je echt wel een slechte snack mag zo nu en dan. Maar hoe meer je in het proces zit van gezond leven en afvallen, hoe meer je mate gaat houden en je ook onwijs kunt genieten van bananenpannenkoekjes.
Ik merk aan mijzelf dat ik veel kwijt wil over eten, je mind etc. Dus ik ga vast en zeker nog wat posts hieraan wijden.

Wees lief voor jezelf en vraag niet teveel van jezelf. Als punt 1 je lukt: super! Ga volgende keer puntje 2 erbij betrekken en een week later puntje 3! En als je een keer de mist in gaat, wees niet boos op jezelf maar ga gewoon weer met goede moed verder. Consistentie is de sleutel tot succes. You can do this!

Love, Floortje



14 thoughts on “gezonder leven en afvallen #1 de basis”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

AlphaOmega Captcha Classica  –  Enter Security Code