Met heel veel plezier deel ik (Floor) hier al mijn BUDGET tips en tricks voor een gezonde lifestyle! Receptjes, workout tips en meer... Pssst: ongezonde cheatmomentjes horen hier ook bij :)

Met heel veel plezier deel ik (Floor) hier al mijn BUDGET tips en tricks voor een gezonde lifestyle! Receptjes, workout tips en meer... Pssst: ongezonde cheatmomentjes horen hier ook bij :)

Wat heb ik geleerd van het Keto dieet en hoe eet ik nu?

Wat heb ik geleerd van het Keto dieet en hoe eet ik nu?

Eerder heb ik een blogartikel geplaatst waarin ik je uitlegde waarom ik begonnen was met het eten volgens Keto richtlijnen en wat het precies is. Ik heb je ook verteld wat ik heb geleerd van deze manier van eten en wat ik als positief heb ervaren. In deze post wilde ik je uitleggen waarom ik gestopt ben met de (100%) Keto manier van eten en wat ik ervan heb opgestoken.

Nu moet je begrijpen, ik ben iemand die eet op gevoel. Ik vind het gewoon fijn om mijn lichaam te laten vertellen wanneer ze eten nodig heeft(en vooral wat). En dat kan elke dag wel verschillen. Ik merkte dat ik tijdens deze ‘Keto experience’ soms momenten had dat ik niet wist of ik dat wel mocht eten, en dat ik de ‘regeltjes’ teveel een rol liet spelen. Ik voelde me lichamelijk goed en had zelfs geen last van de ‘Keto- flu’, zoals ze die noemen. Ik had mij goed voorbereid. Maar ik dacht meer op de lange termijn: ik wil niet de druk voelen dat ik elke keer moet checken of ik een bepaald product wel mag eten of niet. That’s just not me.

Om je een voorbeeld te geven:

I love my fruit. En ik vond het echt heel jammer dat ik geen bananen of een appel mocht eten( volgens de richtlijnen passen die fruitsoorten niet in een Ketogeen dieet). Ik zou dan een kleine portie banaan of appel mogen eten, maar even serieus: ik wil gewoon mijn fruit kunnen eten zonder dat ik moet gaan tellen en doen. Bosbessen, frambozen en bessen hebben een laag carb gehalte dus die waren gewoon okay . Als je niet echt een fruit persoon bent dan is dit natuurlijk geen issue, maar ik vond het op een gegeven moment een lastig puntje.

Nog een voorbeeldje:

Ik werd het vele vlees eten een beetje zat. Ik houd echt van vlees. Maar een kipfiletje en een hamburgertje per week is echt meer dan genoeg voor mij. Nu at ik vaak twee keer per dag vlees, of soms drie. Ja, ik kon ook zalm kiezen want die bevatten helemaal de perfecte voedingswaarden voor het Keto dieet. Maar zalm is best wel prijzig, En ik ben geen miljonair dus vooral vlees of scholfilet of tonijn kwam op mijn bord terecht. Als ik een goedgevulde portemonnee zou hebben dan zou ik ook iets meer variatie kunnen bieden en dan zou ik hier minder mee zitten.

Wil je Keto op een verantwoordelijke en goede manier volgen dan heb je best een ruim budget nodig. Dit heb ik zeker gemerkt. Bepaalde voedingsgroepen vallen gewoon weg en de dingen die je dan wel mag wil je vooral smakelijk klaarmaken. Je kunt natuurlijk ervoor kiezen om een multi pak met kipfilet te halen en een jumbo pak met rundvlees burgers. Maar op een gegeven moment ging het mij gewoon tegenstaan. Vooral omdat ik wist dat het geen topkwaliteit vlees was. Het beste is gras gevoerd vlees, maar dat is voor mij niet te betalen. In Nederland ook niet in supermarkt te koop (tenminste niet dat ik het weet) en alleen bij speciale slagers te koop. En dit omdat je je lichaam de vetten geeft als energiebron, wil je dat dit goede kwaliteit vetten zijn

Wat deed ik toen?

Ik besloot om heel rustig weer wat koolhydraten te eten. Dat moet ook, want als je Keto hebt gegeten moet je lichaam weer heel erg wennen aan een andere bron van energie( van vet naar koolhydraten). Ik at vooral koolhydraten in de vorm van bananen (zooo gemist), havermout, zoete aardappel en linzen. En dan in een klein portie en per 1 eetmoment. Om het zo rustig mogelijk weer op te bouwen. Want je moet je voorstellen dat je lichaam even de tijd nodig heeft om ook die switch te maken. Ga niet de volgende dag beginnen met boterhammen en gebakken aardappeltjes voor diner, om maar een vb te noemen.

Wat heb ik meegenomen uit de Keto style?

-Ik drink elke week wel mijn bulletproof koffie, zo lekker en het vult me enorm, vind ik vooral fijn als ik IF doe.

-Ik zorg dat ik meer gezonde vetten eet. Dit is echt iets dat, voor mijn gevoel, veel mensen hierover denken: van vet word je dik. Nee. En dit komt vooral door het verzadigende gevoel dat het je geeft. Als je hier meer over wilt weten check dan ook mijn artikeltje over hoe koolhydraten en suikers door je lichaam worden verwerkt.

-Ik eet nu met regelmaat noten en zaden.

-Ik eet bijna elke dag een avocado.

-Ik gebruik roomboter om een eitje in klaar te maken.

-Ik gebruik kokosolie en olijfolie om in te bakken(geen zonnebloemolie!).

-Ik eet veel gerookte makreel of forel, dit is echt fantastisch, ik eet het vaak als post- workout snackje (je hoeft het niet helemaal klaar te maken) met een beetje citroensap en peper en zout.

-Ik eet elke dag wel ei

-Ik eet geen magere kwark meer maar zo’n volle Griekse yoghurt
-Ik geniet van mijn vlees, maak lekkere hamburgers met uitjes, tomaat en dan lekker een shitload aan broccoli

-Ik denk dat ik onbewust toch iets minder koolhydraten eet dan voorheen( ik eet geen crackers meer) en ik eet zilvervliesrijst/volkoren pasta/ (zoete) aardappel vooral op dagen dat ik sport zodat ik die energie lekker ervoor kan gebruiken

                                                                                                                                                                                                                                
Conclusie?

Ik ben heel blij met hoe ik nu eet. Ik voel me fitter dan voordat ik aan Keto begon, en op dagen dat ik IF doe, voel ik me heel scherp en energiek (net zoals je je voelt bij Keto). Ik eet mijn fruit weer met heullll veel plezier. En ik denk dat ik dagen er tussen heb zitten dat ik redelijk Keto eet en andere dagen zijn weer meer Carb (de dagen vooral dat ik sport of meer actief ben). Voor mij werkt het nu wel prima. Ik heb voor mijn gevoel de dingen gebruikt uit het Keto dieet die ik echt heel fijn vond en dit in aangepaste wijze geïntegreerd in mijn low/medium Carb manier van eten. Ik val nog steeds af en ik merk dat ik minder aan eten denk. In het weekend gun ik mijzelf echt een cheatmomentje en dan kan ik ook echt genieten van een puddingbroodje(mijn favoriet!) of van een brownie(zelfgemaakt). Maar als het weekend over is, dan kan ik weer heel gemakkelijk omswitchen naar mijn gebruikelijke eten. Ik vind gezond eten ook oprecht lekker. En als ik eerlijk ben voel ik mij gewoon beter (lichamelijk en geestelijk) als ik gezond eet. Ik denk dat voor heel veel mensen ook een probleem is dat ze niet weten hoe ze lekker en gezond kunnen eten. Ik vind het een sport om dat uit te zoeken en hier en daar te experimenteren, vandaar dat ik mijn recepten deel met jullie!

Ben je zelf op dit moment suikerverslaafd of ben je futloos? Ik kan het iedereen aanraden om Ketogeen te eten (of dit sowieso eens te proberen om te zien hoe je lichaam erop reageert), even weer terug naar de basis (wel minimaal 6 weken doen wil je de voordelen maximaal ervaren). Elk lichaam is anders natuurlijk en je moet doen wat goed voelt voor JOU. Jij kent je lichaam als geen ander. Ik ben alleen maar blij dat ik mijzelf heb uitgedaagd om Keto style te gaan eten want ik heb er veel van opgestoken en die suikerverslaving heb ik vaarwel gezegd. Best feeling ever.

 

Liefs,

Floortje



2 thoughts on “Wat heb ik geleerd van het Keto dieet en hoe eet ik nu?”

  • Fijn om ook eens te lezen hoe het is om een switch te maken. Ik ben inmiddels 2 weken bezig en merk dat ik me ook energieker voel (erg fijn), ik at voorheen niet bijster veel koolhydraten, maar merk wel dat ik in de toekomst ook anders met mijn eten zou omgaan (als ik weer koolhydraten zou eten). Ik wil nog even kijken hoe dit me vergaat, maar ik verwacht wel dat ik op een gegeven moment Keto ga afbouwen. Vooral omdat het lijkt alsof deze manier van eten mijn onverklaarbare medische klacht van misselijkheid en overgeven soms lijkt te triggeren. Met mijn ‘oude’ eetpatroon ging dat inmiddels heel goed. Ook ben ik niet zo’n vleeseter, 1 of 2 keer per week is voor mij voldoende dus dat vind ik nu ook wel een uitdaging… Toch is het wel heerlijk om je verzadigd te voelen, geen cravings te hebben naar eten, minder vaak te moeten plassen (niet meer 4 keer per nacht), geen last meer te hebben van ‘brain fog’ en me fitter te voelen.. Ik moet het maar even zien! De IF in ieder geval wel behouden, vooral nu ik lees dat jij daar ook met carbs nog baat bij hebt!

  • Hoi Eva, wat fijn om te lezen dat je gedeeltelijk baat hebt bij het Keto eten. Inderdaad, elk lichaam is anders en juist door goed dingen op te merken (zoals die misselijkheid bijv, kun je dat relateren aan voeding of ook aan hoe jij je voelde die dag; stress/nerveus of juist niet). Mocht je nog inspiratie nodig hebben qua maaltijden: zoek ‘Ruth May’ eens op op youtube. Zij eet niet tot weinig vlees en heeft ook wat vegan recepten in Keto stijl. Ik ben persoonlijk wel blij dat ik het Keto eten heb geprobeerd omdat ik eigenlijk besef dat groenten en goede vetten zo belangrijk zijn. Ik eet nu ook soms Keto, dan weer vegan, dan vegetarisch etc. Luister naar jouw lichaam en kijk bij welke voeding jij je het lekkerste voelt! Ja IMF is leven! Ik ben dan vooral erg scherp en energiek. Ik houd die er graag in. Succes verder met het ‘onderzoeken’ ! Liefs

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

AlphaOmega Captcha Classica  –  Enter Security Code