waarom sporten zo ontzettend FIJN is!

ik snap niet dat er mensen zijn die ervoor kiezen (!) om NIET te sporten.
Waarom is dat? Zijn ze lui? Hebben ze geen zin? Geen idee hoe?
Ik ben net klaar met mijn HIT training en ik bruis weer van de energie en tijdens
de workout dacht ik eraan om een post hieraan te wijden.

houden van sporten

Ik wil twee lijstjes aan je meegeven; de voordelen en de zogenaamde excuusjes (die mensen graag inzetten).

Okay here it goes:

VOORDELEN VAN SPORTEN

– je slaapt beter
– is goed voor je huid en helpt voorkomen van bepaalde ziektes ( hartaanval, osteoporose etc)
– je bouwt en behoudt gezonde spieren, botten en gewrichten
– immuunsysteem versterkt
– mentaal word je sterker ( betere concentratie, geheugen etc)
– bevordert je zelfvertrouwen ( je ziet je spieren, je wordt sterker, beter uithoudingsvermogen etc)
– je krijgt meer energie
– bevordert je seksleven
– vermindert stress, depressie en angst
– het vermindert de kans op ziektes ( hart- en vaatziekten, hoge bloeddruk, osteoporose, diabetes,
obesitas, cholesterol, borstkanker,darmkanker en meer)
– en mijn ultieme voordeel; JE VOELT JE ZO HAPPY (aanmaak endorfine) & STRONG!

EXCUUSJES OM NIET TE SPORTEN

‘ik kan geen abonnement betalen voor de gym’

Je kan met gemak thuis sporten, doe ik nog steeds (en ik heb een abonnement voor de gym maar thuis komt soms beter uit).
Ik heb in het begin zo’n matje gekocht en wat dumbells om wat te trainen. Kijk eens op Bodyrock.tv of google eens
Suzana Light. Ik heb HIT training hierdoor geleerd.Kan je geen dure dumbells kopen? een rugzak met zakken rijst… Heb je liever pilates? Check Blogilates op youtube.
Doe je liever yoga? Check yoga with Adriene. En weet je niet wat je leuk vindt? Check Fitnessblender of befit op youtube.
Wil je thuis je kont a la Kim K trainen? Dan raad ik je aan Vicky Justiz eens op youtube te zoeken.
Sporten hoeft niks te kosten! Ja misschien een sportbeha als je die niet had en een paar sportschoenen. Maar heb je
de lijst met voordelen gelezen???

– ‘ik heb geen tijd’

Onzin. Je hebt wel tijd om een uur naar netflix te kijken. Je hebt wel tijd om naar de koopavond te gaan.
Je neemt wel de tijd om die ene vriendin te zien en wat te gaan drinken. En heb je nu eenmaal weinig tijd?
Dan zorg je dat je thuis gaat trainen.Doe het voor je vertrekt naar werk/school.

Of, dit deed ik altijd, plan je workout voor als je thuiskomt van werk/school. Hier verheug ik mij altijd op.
Oh ja, reis je met openbaar vervoer? Stap dan eens een paar haltes eerder uit en loop in een rap tempo naar huis.
Dit is je warming up en thuis aangekomen kleed je je lekker om en gaan met die banaan.

Ook nu het mooier weer is kun je heel goed buiten sporten. Ga lekker samen met een vriendin of vriend en ga skeeleren
of doe een HIT workout. Ga lopen naar je werk/school ipv met de fiets, dit deed ik altijd toen ik in Antwerpen woonde, man ik
was fysiek heel erg sterk. Je moet een beetje creatief denken. Ik wil best eens een artikeltje hieraan wijden.Met tips & tricks.
Working out is for EVERYONE!

– ‘Ik weet niet welke oefeningen ik moet doen’

Okay, je wilt fit worden maar je weet niet waar je moet beginnen? Als je geld hebt kun je zo’n personal body plan volgen.
En bij veel sportscholen kun je een op jouw behoeftes aangepast plan krijgen. Dan weet je hoe en wat.

Ik heb dit niet gedaan, ik heb gelezen op blogs over hoe en wat. Heb zoals ik heb genoemd, die youtube filmpjes gevolgd.
En in de tussentijd heb ik het sporten leren kennen. Ik weet nu een beetje hoe je moet trainen.

Wil je gewoon vet verbranden? Ga dan lekker cardio doen, stevig wandelen, touwtje springen, skeeleren of zwemmen.
Wil je vetverbranden + spieren tonen + heel effectief trainen? HIT training, 20 tot 30 minuutjes en je bent klaar.
Het leuke van een HIT training is dat je in rust ook nog eens verbrand. Wie wil dat nu niet?

Ga gewoon eens op je gemakje zo’n workout bekijken van bijvoorbeeld Bodyrock of Suzka Light (mijn favo’s). Zo
leer je hoe een goede workout in elkaar steekt. Je ziet hoe je de oefeningen uit moet voeren (heel belangrijk je vorm) en hoe je ervoor en erna kunt stretchen.

En anders doe je dit met een goede vriend/vriendin, bekijk elkaars vorm en corrigeer de ander. OF zet een spiegel in je
huiskamer…

– ‘Ik heb geen zin, ik ben moe blabla’

Dit is een goude oude. Ik weet het. Maar als jij dit zegt, dan heb je nog niet ervaren hoe LEKKER het is om te sporten.
Dan heb je dit fijne punt nog niet bereikt. Om dit punt te bereiken moet je even doorzetten en just keep going! Het zal misschien
niet altijd even lekker gaan,maar geloof me; je zult resultaat zien en je zult sterker worden.

Er komt een dag dat je ervaart dat je enorm veel energie krijgt van sporten. Dat je je herboren voelt na het sporten. Dat je je eigen record hebt verbroken.
Dat je sporten gaat zien als iets zoals slapen en eten. Als je dit punt hebt bereikt snap je niet hoe er in godsnaam mensen zijn die sporten zien als iets dat moet en die er geen plezier in hebben.

Voor nu wens ik je een zalig weekend!
xoxo Floortje

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

AlphaOmega Captcha Classica  –  Enter Security Code
     
 

CommentLuv badge