inspiratie voor je GEZONDE lunch,diner en ontbijt (ook vegetarische keuze)!

gezond eten

 

pashokjes liegen niet. En als je dan via twee of zelfs drie spiegels je lijf mag bewonderen kan je soms schrikken. Maar ik vind het een goede schrik. Een tijdje terug had ik deze schrik. En ik besloot vanaf dat moment; we gaan ff het roer omgooien. Want ik weet hoe ik mij voel als ik tevreden ben met mijn lijf. En dat punt wil ik weer bereiken en dat gaat helemaal goedkomen,with just a little bit of work & determination. Dat wil zeggen: iets meer bewegen en iets minder snoepen (of veel minder snoepen yo…).
Dus in deze blogpost laat ik zien wat ik de afgelopen week o.a. heb gegeten. Misschien kan ik je zo inspiratie geven, lijkt me tof! Oh ja, ik wilde ook nog eventjes zeggen; het helpt als je van nature al houdt van groenten en rauwkost en all that jazz, mocht je er niet van houden: probeer het zo lekker mogelijk klaar te maken, je zult verschil merken. Ik maak bijvoorbeeld van een simpele salade een feestje when possible. Kijk maar verder:

numero 1 : salade champignons met krokante groenteburger

IMG_5351

IMG_5353

IMG_5354

Dit is bijvoorbeeld een lauwwarme salade van o.a.
-champignons gebakken op laag vuurtje met peper zout
-in een bak met gesneden witlof, wat gemengde salade, tomaatjes
-sausje van griekse yoghurt, agave, peper, knoflookpoeder,citroensap,olijfolie extra vierge

– het burgertje lekker krokant gebakken in kokosolie
– 3 walnootjes verkruimeld on top

numero 2 : volkoren pita met vega burgertje

IMG_5356

IMG_5357

– pita aan beide kanten met wat water bestrijken, in oven 200gr knapperig laten worden
– sperzieboontjes gekookt tot ze nog knapperig waren
– champignons snijden en zachtjes bakken met wat peper
– half komkommertje (die zaadlijsten snijd ik er vaak tussenuit omdat het anders een beetje zompig wordt, ik eet ze gewoon op tijden het koken want vitamientjes yo!)
– klein witlofje snijden (je kunt het middelste harde gedeelte eruit laten, maar ik houd wel van een bittertje)
– ik had olijfjes op de markt gehaald, supercheap en beter dan de appie (sorryyyy ah), dit zijn olijven met knoflook, fetakaas en bladpeterselie, een paar hiervan gaan erbij

-sausje: pesto (ik heb biologische van de ah want die heeft als enige geen suiker en andere shit), beetje yoghurt erbij, peper, agave, appelazijn, beetje gedroogde basilicum
-wat pijnboompitjes in koekenpan tot ze goudbruin zijn

-vega hamburgertje vd AH bakken

numero 3: gerookte zalm op bedje van witlof/omelet

IMG_5365

IMG_5366

IMG_5367

– in een koekenpan de champignons in schijfjes met peper zachtjes bakken, witlof erbij, 1 bosui in ringetjes
– ik voeg wat italiaanse keukenkruiden erbij en wat citroensap
– als laatste een eitje en roerbakken zodat ei alles raakt

-op bord wat avocado in stukjes, je omelet mengsel erbovenop, wat gerookte zalm in stukjes breken en door de warmte van het ommelet krijgt ie hier ook wat van mee.
– extra citroensap en peper/zout naar smaak (let op: gerookte zalm is zout van zichzelf dus vaak heeft dit het niet nodig…)

numero 4 : koningsontbijt

IMG_5371

IMG_5376

IMG_5373

IMG_5374

Okay, ik houd gewoon van brood en ik eet nu enkel speltbrood. Als ik een tosti maak dan neem ik een sneetje brood en snijd dit doormidden. In de koekenpan wat kokosolie (mn tosti apparaat is kapot!) en ik leg hier een plakje brood op. Wat knoflookpoeder en peper, dan wat kaas, andere helft v sneetje brood erbovenop. En dan andere kant bakken. I love this en is echt een guilty pleasure eigenlijk… Ik moet wel zeggen, ik eet enkel brood of pita, aardappel, pasta of rijst als ik een HIT workout heb gedaan. Dan heb ik het verdiend! Dit ontbijtje is dus ook een beloning na een harde Hit workout.

– Griekse 0% vet yoghurt met kaneel en agave gemixt, vers fruit erdoor, wat oats vh basismerk van de appie.

– mijn homemade tosti

– mijn zwarte koffie, ohhhhhh ik had geen melk meer, dus was genoodzaakt (hihi im only human)tot een beetje slagroom. Was heerlijk, what can I say. Soms mag dit, als je er maar geen gewoonte van maakt.
numero 5 : scholfiletje en tomatensaussss

IMG_5379

IMG_5380

IMG_5382

IMG_5381

Okay als je weinig tijd hebt en je wilt een heerlijke tomatensaus maken, doe dan dit:
– neem een trosje tomaten (haal ik altijd bij Lidl of Aldi) en was ze, dan op een bakplaat met wat paprikapoeder en peper en zout. Neem een uitje en snijd deze in ringen. Ook gaat er een paprikaatje bij. Ik vind geel en rood het lekkerste voor deze saus want die zijn het meest zoet. Besprenkel de boel met wat olijfolie en hussel het geheel met je handen door elkaar. In de oven ermee voor ongeveer 15 minuten op 180 graden. Eerlijk gezegd let ik er niet zo op, ik stop het erin en als je het goed begint te ruiken bekijk je even hoe het ermee staat.

De saus is ready als de paprika goed zacht is geworden en als je met een houten lepel op de tomaatjes kunt drukken en ze met gemak kapot gaan. Je ziet dan de zaadjes en het vocht eruit lopen. Dit is goed! Roer gewoon alles door elkaar en that’s it!

-de scholfilet dep ik droog met keukenpapier en dan gaan ze in een bordje met bloem, erna op een bordje met wat opgeklopt ei. Nu gaat ie door de paneermeel (let op: je kunt ook gewoon wat oats in een blender fijn maken, dan heb je ook een soort paneermeel, maar dan gezonder). Nu de pan in met wat kokosolie.

– Ik leg de visjes bij de saus (tomaat en vis is zooooooooooo lekker) en ik maak het af met wat geraspte citroen en het sap ervan.

numero 6 : ik noem het maar Griekse salade

IMG_5386

IMG_5387

IMG_5388

IMG_5390

IMG_5391

– in een kom wat gemengde ijsbergsla, half komkommertje snijden, rode paprika in kleine stukjes, 3 stukjes zongedroogde tomaat, halve avocado in reepjes, wat olijfjes van de markt (die met feta), beetje citroensap en peper
-hardgekookt eitje erbij
– salademix van de Xenos (pijnboompitjes, zonnebloempitjes), een klein beetje in de koekenpan en ze kort warm en goudbruin laten worden.
– een eetlepel hummus on the side
-mijn homemade tosti

Kort samengevat:

als je iets eet van brood/pasta, zorg dan dat je niet : bij je ontbijt, lunch en diner dit binnenkrijgt. Kies gewoon 1 momentje. Is makkelijker en je geniet (tenminste ik) er veel harder van!
Plus voor de die- hards, beloon jezelf met een pitabroodje/tosti/pasta etc NADAT  je hebt gesport…

Zorg dat in je lunch en diner voldoende groente zit, wat proteinen ( in bonen, vis, vlees, ei), goede vetten (avocado, olijfolie), zaden/pitten en goede koolhydraten.
Ik hoop dat ik je een beetje inspiratie heb kunnen geven. Dit is hoe het voor mij werkt, ik voel me hier goed bij en jij misschien ook, dus proberen kan geen kwaad!
Want dit is een wijze les: je kunt nooit: YOU CANNOT OUT-TRAIN A BAD DIET.
Dus onthoud dat wat je eet heel erg belangrijk is, en dat je geen pak twix op kunt eten als je erna een uur op de hardloopband gaat renenn als een gek.
Ik heb een keertje een ontsteking gehad aan een heupspier, omdat ik TE enthousiast was gaan hardlopen( minimaal 60 minuten) in combinatie met een lopende verhuizing waardoor ik mijn lichaam had overbelast. Toen mocht ik gewoon niet trainen, deed enkel wat oefeningen voor de armen en buik. Maar kon niet touwtje springen, squat, lunge etcccc. Ik ben toen als een malle gezond gaan eten en verhip, ik viel af terwijl ik niet trainde! Dat was voor mij genoeg informatie.

Ik hoop dat ik je wat heb kunnen inspireren!

Liefs Floortje

2 thoughts on “inspiratie voor je GEZONDE lunch,diner en ontbijt (ook vegetarische keuze)!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

AlphaOmega Captcha Classica  –  Enter Security Code
     
 

CommentLuv badge